mlm start winst

Afdrukken

Waarom ik nooit mee doe met pre launches

Geschreven door Tom Lassing. Gepost in Artikelen

De netwerkmarketing of MLM sector is een sector waarin enkele bedrijven ongekende successen geboekt hebben.
Zoals het Canadese Lifestyles, dat begon omdat een ondernemer de rechten op vermageringskoekjes in handen kreeg. Hij koos vervolgens voor het MLM marketing systeem en wist daarmee een flink deel van de wereld te veroveren.
We kennen allemaal het succes van Tupperware, dat ook een soort van MLM netwerk is.


Recent kwam optiealert.com, een service met slechts enkele tientallen betalende leden, met een Netwerkmarketing concept en binnen een maand waren er meer dan 1500 betalende leden.
Het concept kan dus werken en kan ook werkelijk ongehoorde successen boeken.
En daarmee trekt het helaas ook lieden aan die met minder nobele gedachten in deze vorm van marketing actief gaan zijn.
Mensen met een geschiedenis van list en bedrog.

Zo ook recent Bonofa.
Ik werd een jaar geleden gevraagd of ik interesse had. Op mijn vraag hoe lang het bedrijf al actief was, kwam het antwoord dat het nu de zo aantrekkelijke pre-launche fase was...
Nu, laat me u zeggen, er is in mijn ogen niets aantrekkelijks aan een pre launche fase. Tenminste, niet voor de deelnemers.
Het houdt bijna altijd namelijk in dat je wél geld mag inleggen, maar dat je er nog niets voor terug krijgt. Je krijgt hooguit een vage belofte dat er uitbetaling komt als de onderneming daadwerkelijk van start gaat.
En dat laatste is bijna nooit het geval.
De pre launche fase is namelijk vooral een methode om de levensvatbaarheid te ontdekken. Het is er voor concepten die nog niet af zijn en dus feitelijk niet bestaan.
Als de netwerkontwikkeling in de pre launce fase tegenvalt, dan halen ze de stekker er uit voor de onderneming van start gaat. Uiteraard ben je als deelnemer dan wel je geld kwijt. Je kreeg daar services en soms wat producten voor. De voorgespiegelde enorme verdiensten zijn weg als de stekker er uit gaat.
Een pre launch fase is er om de onderneming goedkoop aan startgeld te helpen. Met het geld van de eerste instappers wordt dan vaak het initiatief pas uitgewerkt. Bij die uitwerking komen ze er dan vaak achter dat het niet zo makkelijk is als voorheen gedacht... en dat is dan nog bij de iniotiatiefnemers die van goede wil waren.
Het geld van de vroege inleggers blijft veelal hangen bij de initiatiefnemers. Het is vaak in de pre launch fase al opgegaan aan dure reizen, het huren van zalen en de kosten van consumpties.
De initiatiefnemers weten zichzelf altijd leuk te bedienen.
Ze spelen dus mooi weer en de succesvolle zakenman met andermans geld.
Bij Bonofa verloren de Nederlandse deelnemers de moed toen de beloftes keer op keer uitgesteld werden. Wat eerst nog als onzin werd weggezet, is nu toch wel belangrijk geworden. De initiatiefnemers achter Bonofa hebben immers namen met vlekjes. Zo worden enkele initiatiefnemers in verband gebracht met vroegere fraudes in financiële producten.
De verhalen over hun voorgeschiedenis zijn mooier voorgesteld dan de werkelijkheid... om het maar netjes te omschrijven.
Dat leek niet erg toen iedereen de verhalen nog wilde geloven, maar nu het verhaal toch wel heel lang begint te duren, gaat het er allemaal toch weer uitzien als de volgende oplichtingsopzet die is opgezet.
Ben ik even blij dat ik gewoon heel simpel nooit en te nimmer mee doe met een pre launche fase. Op een heel simpele manier toch weer een fraude opzet ontlopen.

Helaas kunnen zo'n 700 Nederlanders hetzelfde niet zeggen. Ze zijn volgens het Eindhovens Dagblad het schip in voor bedragen van enkele honderden tot zelfs enkele duizenden euro's.