mlm start winst

Afdrukken

MLM trekt de verkeerde ondernemers

Geschreven door Tom Lassing. Gepost in Artikelen

Ik heb recent weer een mooi voorbeeld gezien... MLM, of ook wel netwerkmarketing genoemd, is een prachtig concept waarmee al veel mensen heel rijk zijn geworden. Het werkt. Dat kan wel van deze methode gezegd worden. Het werkt, maar helaas slechts voor 2% van de deelnemers.
De rest werkt het niet voor en dat ligt aan de 98%, niet aan de methode.
Hoe werkt de methode in het kort: U bent ergens klant en u brengt een andere klant aan. U krijgt vervolgens een stukje van de winst die de onderneming maakt op de nieuwe klant. Nu bent u zelf klant, maar omdat u ook anderen gaat vertellen over dit product of deze dienst, wordt u ook 'verkoper' van dit product of deze dienst. U bent nu dus al twee zaken, namelijk klant en verkoper.
Het wordt nog interessanter als u vervolgens niet alleen klanten binnenhaalt, maar ook van die klanten vervolgens 'verkopers' weet te maken. De voormalige klanten gaan het product ook verkopen en gaan zelf ook klanten en vervolgens verkopers zoeken. U ziet al, dan kan er een flinke organisatie ontstaan van klanten en klanten die vervolgens ook verkoper worden en die vervolgens ook weer dezelfde cyclus doorlopen.
Let op! U krijgt dus geen aanbrengvergoeding op het binnenhalen van de nieuwe verkoper. Immers, dat zou de opzet al snel illegaal maken. U krijgt alleen vergoeding over een stuk daadwerkelijk gemaakte omzet in de onder u ontstane organisatie.
Nu kunt u het houden bij zelf als klant omzet maken en af en toe als verkoper een andere klant ook verkoper maken, maar de winst zit hem juist in het vinden van veel andere verkopers. Immers, over hun omzet ontvangt u ook een deel van de winst die de onderneming maakt.

Waar gaat het mis?

De kern van de opzet is steeds weer dat u zelf klant bent en dat anderen in de basis klant zijn. Het gaat immers om de gemaakte omzet van de achterliggende onderneming. U maakt er al vanuit u zelf omzet omdat u tevreden over het product of de dienst bent. Pas dán gaat u eventueel de boer op om andere klanten te vinden. Die stap wordt helaas keer op keer overgeslagen.
De winst zit hem namelijk uiteindelijk in de organisatie. Men slaat dus de stap 'klant worden' en 'klanten werven' graag over, om snel door het vinden van andere verkopers de organisatie op te bouwen.
Monkey see, monkey do... iedereen die door u gevonden wordt, ziet dat u zelf geen klant bent en gaat uw aanpak kopiëren. Er komen dus wel mensen in de organisatie, maar er is amper omzet voor de achterliggende onderneming. Het is als een lege kerstboom. De inkomsten blijven op deze manier uiteindelijk wel uit.
Natuurlijk zijn er dan ook 2% van de mensen die winnen. Namelijk degenen die het hoogst in de gemaakte boom zitten EN die een organisatie hebben waarin ook omzet gemaakt wordt. Dat is hun verdienste, maar ook die 2% verdient niet naar de potentie die de opzet heeft. De kern is namelijk tevreden klanten die omzet maken.
Als je zelf geen tevreden klant bent, laat het dan. Het is dan gewoon geen opzet waar je in bezig moet gaan.

Je kan rijk worden in MLM, ik heb de voorbeelden gezien. Maar de personen die rijk werden waren mensen die zich vereenzelfigden met het product. Ze waren als het ware het product. Wie die drive niet had, die ging het niet redden. Daarbij geldt, we kunnen blijkbaar niet allemaal topverkopers zijn...  Dat gezegd hebbende, zag ik wel voorbeelden van succesvolle MLM ondernemers van wie niemand het vooraf gedacht zou hebben. De opzet biedt kansen aan hen die in andere methodes vaak kansloos zijn.
Maar je moet er wel keihard voor willen werken.
Kijkt u voor meer informatie over deze marketing methode op www.mlmstart.nl